- روانشناسی
- ازدواج
- اعتیاد و آثار مخرب آن
- اهمیت مدیریت زمان در زندگی انسان ها
- ژنوگرام
- نقش رسانه ها در روند راهنمایی و مشاوره شغلی
- همه چیز راجب رفتار نابهنجار در کودکان اتیسم و کودکان دارای بیشینه اختلال زبان
- اصول تعلیم وتربیت از دیدگاه دیویی ودکتر هوشیارو مقایسه آنها
- اختلالات حافظه
- عوامل اجتماعی کاهش ازدواج
- ویژگیهای روان شناختی عقب ماندگان ذهنی
- سایکودرام
- فرسودگی تحصیلی چیست؟
- مشاوره زناشويي
- دانلود کتاب بیشعوری-دکتر خاویر کرمنت
- دانلود کتاب بازی ها(روانشناسی روابط انسانی)-اریک برن
- دانلود کتاب ضمیر ناخودآگاه(زیگموند فروید)
- چگونه تمرکز داشته باشیم؟
- روانشناسی دست خط
- تحلیل نقاشی کودکان
- توصیه های مشاور
- 10نکته ساده درباره مصاحبه
- اهمیت زمان در زندگی انسان
- جمعبندی و نتیجهگیری از کتاب قورباغه را قورت بده
- آزمون های روانشناسی
- آزمون هوش وکسلر بزرگسالان
- تست ميزان جسارت اجتماعي
- گروه سنجی ملاک محور
- تست هالند
- آزمون 16 عاملی شخصیت کتل
- جدول نمره دهی آزمون ریون
- پاسخنامه آزمون ریون
- پاسخ نامه رغبت سنج تست هالند
- فرم های روانشناسی
- فرم مصاحبه راهنمایی و مشاوره
- فرم شماره یک هدایت تحصیلی
- فرم نظر خواهی از دبیران
- نمون برگ شماره سه و چهار هدایت تحصیلی
- نمون برگ بررسی های مشاوره ای
- فرم مشخصات دانش آموز
- کارت شماره یک مشخصات فردی و خانوادگی دانش آموز
- زندگینامه های بزرگان روانشناسی
- زندگینامه راجرز
- مطالب طنز روانشناسی
- خواص ازدواج برای آقایون و خانوم ها
- طنز شیرین خواستگاری دانشجوئی
- ویدیو های ارزشمند و کمیاب
- ویدیوی کوتاه از آلبرت انیشتین
- تریبون آزاد
- نیش خند ها و ریش خند های صمد بهرنگی
- دانلود فایل mp3 مستند کتاب راز
- دانلود کتاب (آیا تو آن گمشده ام هستی؟)باربارادی آنجلیس
- دانلود کتاب (سینوهه-پزشک مخصوص فرعون)
- اصول تعلیم وتربیت از دیدگاه دیویی ودکتر هوشیار و مقایسه آنها
- اهمیت مدیریت زمان در زندگی انسان ها
- دانلود فایل mp3 مستند کتاب راز
- سوپر گروه تلگرام (انرژی مثبت)
- تست ميزان جسارت اجتماعي
- طنز شیرین خواستگاری دانشجوئی !
- روانشناسی دست خط
- نقش رسانه ها در روند راهنمایی و مشاوره شغلی
- فرم مشخصات دانش آموز
- دانلود فرم مصاحبه راهنمایی و مشاوره
- چگونه تمرکز داشته باشیم؟
- ویژگیهای روان شناختی عقب ماندگان ذهنی
- 10نکته ساده درباره مصاحبه
- فرسودگی تحصیلی چیست؟
- نمون برگ شماره سه و چهار هدایت تحصیلی
مقدمه:
ریموند برنارد کتل(Raymond Bernard Cattell) در طی سه دهه به کمک پرسشنامهها، آزمونهای شخصیت و مشاهده رفتار در شرایط واقعی زندگی، گستردهترین مطالعه را درباره صفات شخصیت انجام داد. وی برای شناخت این صفات، از روش آماری تحلیل عاملی(Factor analysis) استفاده کرد.[1]
کتل، موضوع صفات را واحد اصلی بررسی شخصیت میدانست و معتقد بود که هدف نظریه شخصیت باید پیشبینی رفتار آدمی در شرایط و اوضاع و احوال معین باشد.[2]
صفت یا ویژگی Trait
کتل، صفت را یک "ساختار روانی"[3] میدانست که از مشاهده رفتار خاص انسان استنباط میشود و مسئول نظم و تداوم این رفتار است.[4]
انواع صفات
محور اصلی نظریه کتل، تمایزی است که میان دو نوع صفات صوری(surface traits) و صفات پایه یا عمقی(source trait) قایل میشود. صفات صوری، مجموعهای از ویژگیهای رفتار هستند که آشکار و ظاهریاند و دوام و ثبات آنها بسیار کم است و در اثر ارتباط صفات عمقی با یکدیگر حاصل میشوند. صفات عمقی، منبع و سرچشمه صفات صوری و علتهای واقعی رفتار آدمی هستند. این صفات بادوام بوده و از نظر کتل اهمیت بیشتری دارند. زیرا به صورت عوامل و پدیدههای زیربنایی شخصیت عمل میکنند. صفات عمقی دو دستهاند:
صفات سرشتی(constitutional traits) که ارثیاند و شخص آنها را با خود به دنیا میآورد.
صفات محیطی( environmental – mold traits) که با آموختن و تربیت به دست آمده و حاصل محیط میباشند.[5]
کتل، صفات را بر این اساس که خود را به چه صورتی نشان میدهند، به سه دسته تقسیم کرده است:
1. صفات پویا(dynamic traits): صفاتی که فرد را به سوی هدفی به حرکت در میآورند.
2. صفات توانشی(ability traits): صفاتی که استعداد، قابلیت و توانایی فرد را برای رسیدن به هدفی نشان میدهند.
3. صفات خلقی(temperament traits): صفاتی که نشان دهنده خصوصیاتی مانند انرژی، واکنش عاطفی، سرعت عکسالعمل و سرعت و قوت انگیزشی هستند.[6]
انگیزههای فطری و انگیزههای اکتسابی (Erg & Metaerg)
کتل، واکنشهای انسان را ناشی از دو صفت عمقی و پویا میداند، که نقش انگیزشی دارند(ارگ و متاارگ).
منظور کتل از ارگ، انگیزههای ارثی و فطری هستند. تعریف کتل چنین است:
...