- روانشناسی
- ازدواج
- اعتیاد و آثار مخرب آن
- اهمیت مدیریت زمان در زندگی انسان ها
- ژنوگرام
- نقش رسانه ها در روند راهنمایی و مشاوره شغلی
- همه چیز راجب رفتار نابهنجار در کودکان اتیسم و کودکان دارای بیشینه اختلال زبان
- اصول تعلیم وتربیت از دیدگاه دیویی ودکتر هوشیارو مقایسه آنها
- اختلالات حافظه
- عوامل اجتماعی کاهش ازدواج
- ویژگیهای روان شناختی عقب ماندگان ذهنی
- سایکودرام
- فرسودگی تحصیلی چیست؟
- مشاوره زناشويي
- دانلود کتاب بیشعوری-دکتر خاویر کرمنت
- دانلود کتاب بازی ها(روانشناسی روابط انسانی)-اریک برن
- دانلود کتاب ضمیر ناخودآگاه(زیگموند فروید)
- چگونه تمرکز داشته باشیم؟
- روانشناسی دست خط
- تحلیل نقاشی کودکان
- توصیه های مشاور
- 10نکته ساده درباره مصاحبه
- اهمیت زمان در زندگی انسان
- جمعبندی و نتیجهگیری از کتاب قورباغه را قورت بده
- آزمون های روانشناسی
- آزمون هوش وکسلر بزرگسالان
- تست ميزان جسارت اجتماعي
- گروه سنجی ملاک محور
- تست هالند
- آزمون 16 عاملی شخصیت کتل
- جدول نمره دهی آزمون ریون
- پاسخنامه آزمون ریون
- پاسخ نامه رغبت سنج تست هالند
- فرم های روانشناسی
- فرم مصاحبه راهنمایی و مشاوره
- فرم شماره یک هدایت تحصیلی
- فرم نظر خواهی از دبیران
- نمون برگ شماره سه و چهار هدایت تحصیلی
- نمون برگ بررسی های مشاوره ای
- فرم مشخصات دانش آموز
- کارت شماره یک مشخصات فردی و خانوادگی دانش آموز
- زندگینامه های بزرگان روانشناسی
- زندگینامه راجرز
- مطالب طنز روانشناسی
- خواص ازدواج برای آقایون و خانوم ها
- طنز شیرین خواستگاری دانشجوئی
- ویدیو های ارزشمند و کمیاب
- ویدیوی کوتاه از آلبرت انیشتین
- تریبون آزاد
- نیش خند ها و ریش خند های صمد بهرنگی
- دانلود فایل mp3 مستند کتاب راز
- دانلود کتاب (آیا تو آن گمشده ام هستی؟)باربارادی آنجلیس
- دانلود کتاب (سینوهه-پزشک مخصوص فرعون)
- آزمون هوش وکسلر بزرگسالان
- جمعبندی و نتیجهگیری از کتاب قورباغه را قورت بده
- ویژگیهای روان شناختی عقب ماندگان ذهنی
- روانشناسی دست خط
- فرم نظرخواهی از دبیران
- دانلود نیش خند ها و ریش خند های صمد بهرنگی
- سایکودرام
- زندگینامه راجرز
- اعتیاد و آثار مخرب آن
- فرم گروه سنجی ملاک محور
- سوپر گروه تلگرام (انرژی مثبت)
- 10نکته ساده درباره مصاحبه
- طنز شیرین خواستگاری دانشجوئی !
- دانلود کتاب (آِیا تو آن گمشده ام هستی؟)باربارادی آنجلیس
- دانلود فایل صوتی مشاوره زنانشویی
مبانی نظری فرسودگی
به طور مرسوم فرسودگی به عنوان یک سندرم سه بعدی مورد توجه قرار می گیرد (خستگی هیجانی[1]، زوال شخصیت[2] وتمامیت فردی کاهش یافته[3]) که با سیاهه فرسودگی ماسلاخ (MBI - HSS) مورد اندازه گیری قرار می گیرد(ماسلاخ و جکسون[4]،1981).
خستگی هیجانی که اشاره به احساس خالی شدن وتهی شدن ازمنابع هیجانی فرد دارد به عنوان مولفه ی استرس فردی احساسی سندرم مورد ملاحظه قرار می گیرد.
زوال شخصیت اشاره به پاسخهای منفی بدبینانه یا بیش از حد با بی رغبتی به سایر افراد درمحل کار دارد که مولفه ی بین فردی فرسودگی را نشان می دهد. بالاخره تمامیت فردی کاهش یافته اشاره به احساس کاستی در شایستگی ومیزان باروری و حس کارآیی پایین فرد دارد که مولفه ی خود ارزیابی فرسودگی را شامل می شود(ماسلاخ ،1998).
تاکنون بیش از 1000 مطالعه و تحقیق برای سنجش فرسودگی MBI را به کار برده اند به گونه ای کهMBI می تواند به عنوان " معیار طلایی[5]" برای اندازه گیری سازه مورد توجه قرار گیرد (شائوفلی وانزمن[6]، 1998).
خاستگاه نظریه فرسودگی
اولین استفاده "فرسودگی" در رمان"یک مورد فرسوده[7]"(گرین[8] ، 1961 ) رخ داد . طبق نظر یکی از کارشناسان نیویورک تایمز، این رمان یک معمار خسته وجدا شده را مد نظر قرار داده که انگیزش خود برای کار کردن را از دست داده است . به این خاطر که نشانگانی چون ناتوانی در خندیدن یا رنج بردن ، سلامت های جسمانی از معصومیت را به وجود نیاورده بود ، مفهوم لفظی فرسودگی در رمان به عنوان یک خطر شغلی (در حیطه کاری) درک نمی شد (ماسلاخ و لیتر[9] 1997 )
اصطلاح فرسودگی نخست در یک نمایشنامه ی آکادمیک توسط فریودنبرگر([10] (1974 اینگونه معرفی شد : "شکست خوردن ، فرسوده شدن یا خسته شدن به وسیله ی صرف انرژی ، قدرت یا منابع زیاد".
مفهوم فرسودگی با توسعه ی سیاهه ی فرسودگی ماسلاخ[11] عمومی تر شد (ماسلاخ و جکسون ، 1981 ) .تحقیق بر روی فرسودگی عمدتا" متمرکز بر افراد در گروههای حرفه ای متنوعی نظیر کارمندان خدمات انسانی ، معلمان ، پرستاران وروانشناسان بود . اگرچه چندین پژوهش فرسودگی در بین معاونان محلی دانشکده صورت گرفت ، تحقیقات کمی در رابطه با فرسودگی در بین دانشجویان دانشکده به طورکلی صورت گرفته است.
...
چکیده زندگینامه راجرز
کارل رانسوم راجرز پدر جنبش استعدادهای بالقوه بشر و یکی از سه روان – د رمانگر معتبر و برجسته زمان ، در هشتم ژانویه سال 1902 در اوک پارک از توابع شیکاگو متولد شد و در چهارم فوریه سال 1987 در سن 85 سالگی متعاقب یک عمل جراحی که روی شکستگی لگن خاصره اش انجام شد ، در اثر حمله قلبی در لاجولای کالیفرنیا در گذشت . راجرز وصیت کرده بود جسد وی بدون هیچ گونه تشریفاتی سوزانده شود .*
پدرش مهندس مقاطعه کار بود . والدینش تمایلات مذهبی داشتند ، ولی مادرش در اعتقادات خود راسخ تر بود . اعضاء خانواده بسیار به هم نزدیک بودند . راجرز خاطر نشان می کند که والدینش «ایثارگر و مهربان ، اهل عمل ، واقع گرا ، و متواضع بودند» . تعداد فرزندان خانواده شش نفر بود که از این تعداد پنج نفرشان پسر بودند . وقتی راجرز 12 ساله بود ، والدینش مزرعه ای در 30 مایلی شیکاگو خریدند . در طول سال های دبیرستان مسئولیت مزرعه با او بود . نمراتش خیلی خوب بود . در سال 1919 به دانشگاه ویسکانسین راه یافت . در آن دانشگاه در فعالیتهای بسیاری شرکت جست ، از جمله به عنوان نماینده در کنفرانس جهانی فدراسیون دانشجویان مسیحی به چین سفر کرد . زخم اثنی عشر او را برای مدتی از دانشگاه باز داشت . راجرز در 1924 در حالی که فقط یک درس روان شناسی گذرانده بود ، به دریافت درجه لیسانس تاریخ نایل آمده و در همین سال نیز ازدواج کرد . همسر راجرز در 1979 وفات یافت . حاصل این ازدواج دو فرزند به نام های ناتالی و دیوید بود . دخترش گاهی اوقات او را در انجام طرح های پژوهشی یاری می کرد ، پسرش به حرفه پزشکی روی آورد .
مطالعات دانشگاهی راجرز در اتحادیه مدارس الهیات نیویورک شروع شد . با اینکه راجرز مطالعات خود را در این مؤسسه بسیار شوق انگیز یافت . باز به این نتیجه رسید که مایل نیست به اصول عقیدتی مذهب خاصی وابسته باشد . راجرز در نهایت برای ادامه تحصیل در روان شناسی بالینی به کالج تربیت معلم دانشگاه کلمبیا نقل مکان کرد و در 1931 به دریافتPH.D از این مؤسسه نایل آمد . راجرز کارش را در 1928 و پیش از دریافت دکترای خود در راچستر نیویورک با کودکان بزهکار و محروم و تنگدست شروع کرد . این کودکان را دادگاه ها و نمایندگی ها به بخش مطالعات "انجمن پیشگیری از تعدی نسبت به کودکان" معرفی می کردند . راجرز برای مدت کوتاهی مدیریت مرکز مشاوره را به عهده گرفت . او در 1940 در سمت استادی به دانشگاه ایالتی اوهایو رفت و از 1945 تا 1957 با مرکز مشاوره دانشگاه شیکاگو همکاری کرد . پس از این راجرز به دانشگاه ویسکانسین نقل مکان کرد و در 1964 به عنوان عضو دایم به مؤسسه علوم رفتاری وسترن پیوست . وی از 1968 تا زمان وفاتش عضو ثابت مرکز مطالعات انسانی در لاجولای کالیفرنیا بود .
تعدادی از کتاب های راجرز عبارتند از :
...
تاریخچه ی سایکودرام
اگرچه پيشينة هنر درماني به دهة 50 ميلادي يعني تقريباً 23 قرن قبل
بازميگردد، اما، ردپاي هنردرماني به شيوه امروزي كه روشهاي مختلف
هنردرماني و تحليل رواني را شامل ميشود، از دو قرن پيش قابل بررسي
است. در سال 1942 دانشمندي بهنام ريد Read، استفاده از هنر به عنوان
يك علم پايهاي در آموزش و پرورش را مورد تاكيد قرار داد. وي معتقد بود
«هنر بايد پايه و اساس آموزش و پرورش را تشكيل دهد» همچنين: «در هر
كاري كه ما انجام ميدهيم، هنر براي ارضاء احساسات ما وجود دارد.» با اين
وجود، دنيا هنوز به اهميت كاربرد هنر در رواندرماني، پي نبرده بود، تا اينكه
در سال 1981 اين رشته علمي به عنوان يك روش درمان، رسماً پذيرفته
شد و در بسياري از بيمارستانها، كلينيكها و مراكز آموزشي مطرح و
بهكارگرفته شد. در سال 1989، ادواردزEdwards ، با توصيف وضع هنر و
ديوانگي در قرون هيجده و نوزده ميلادي، نشان داد كه چگونه انديشهها و
تصورات ديگر حوزهها از جمله سنتهاي مذهبي و انسانشناسي زمينة
محكم و استادانهاي براي هنردرماني ايجاد ميكند. وي با بررسي تاريخ هنر
و تاريخ روانپزشكي نتيجهميگيرد كه ريشههاي اين روش در نئوكلاسيسم
قرن هيجده نهفته است. در آن زمان بشر با روئت تصاوير ترسيمي به وضع
روحي همنوع خود پيميبرده است.
...